Pakwa - en galen groda i rullstol

Alla inlägg den 8 juli 2012

Av Rebecka - 8 juli 2012 15:59

När jag tog hem Pyret från Tropikmässan i Malmö förra sommaren fick jag veta att han tillhörde artern Hyperolius sp. Jag har inte kommit fram till något svensk namn och gjorde därför en förfrågan om detta härom dagen i Malmö tropikmässa-gruppen på facebook. "Grodexperten" Magnus svarade direkt och det var inte Hyperolius sp. Tydligen så tillhör Pyret arten Afrixalus fornasini. Det finns inget svenskt namn på arten men den kallas för "banana frog" då den i sin naturliga miljö lever i bananplantor. Artens levnadssätt stämmer inte helt in på Pyret då han ligger i vattnet hela dagarna men det känns skönt att veta vad han tillhör för art. Hyperolius sp. och Afrixalus fornasini är snarlika arter men det är tråkigt att man inte får veta den rätta från början.

 

Pyret


 

Afrixalus fornasini


 

Hyperolius sp.


/Pakwa

Av Rebecka - 8 juli 2012 15:44

Tomatgrodorna fortsätter att växa.


Agaton

Lång: 8,5 cm

Bred: 6,5 cm

   


Dante

Lång: 7 cm

Bred: 5,5 cm

 


/Pakwa/

Av Rebecka - 8 juli 2012 15:40

Jag önskar verkligen att jag kunde mer engelska.

 


/Pakwa/

Av Rebecka - 8 juli 2012 15:36

Är det verkligen bekvämt att sova så?

   


/Pakwa/

Av Rebecka - 8 juli 2012 15:31

Jag bestämde mig för att behålla dimmern i alla fall. Det verkar inte vara någon som vill köpa den av mig så jag tänker ge den en chans. Den hamnade inne hos Pilgiftsgrodan & Skumbogrodan och snyggt blev det!

   


/Pakwa/

Av Rebecka - 8 juli 2012 15:25

    

Hållt i pennan; Xenia Oxenstierna

Ovido - Quiz & Flashcards