Pakwa - en galen groda i rullstol

Alla inlägg under april 2012

Av Rebecka - 28 april 2012 19:01

Ikväll ska jag på min första grodexkursion. Jag har de senaste åren velat ut i naturen och studera grodor. Det finns flera bra ställen i Skåne för det. Naturen och hjälp har dock hindrat mig. Precis som förra helgen så är det Skånes herpetologiska förening som anordnar den här aktiviteten. Lövgrodor är tanken att vi ska få se. Om inte så åtminstonde lyssna till deras spelande. Jag har fått höra att det är ett härligt läte och är de många så är spelandet riktigt högt. Jag hoppas på en bra kväll.

 

/Pakwa/

Av Rebecka - 28 april 2012 16:42

Ibland gör man upptäckter som man förundras över att man inte sett förut. Som att finna ytterligare en plats för ett terrarium till exempel. Med lite omorganisering i min hylla i vardagsrummet så passade ett av terrarierna in perfekt. Idag utökar jag nämligen grodkollektivet ytterligare med två grodor, Skumbogrodor. Dessa får jag av Petter i Herpetologiska föreningen.

   

 

/Pakwa/

 

  

Av Rebecka - 28 april 2012 16:39

   

 


/Pakwa/

 
Av Rebecka - 28 april 2012 15:47

Förra helgen, i lördags, var jag på min första aktivitet med Herpetologiska Föreningen Skåne; snokexkursion i Kristianstad. Snokar hör väl inte till ett djur som jag är så intresserad av men att se de i naturen skulle bli en upplevelse. Vi hade dock otur. Snokarna ville inte ge sig till känna så efter två timmar i naturen avslutade vi dagen.

 

Jag följde med en kille i föreningen till en person som jag fått kontakt med via Malmö tropikmässagruppen på Facebook. Han hade hela sin lägenhet full av olika djur. Ödlor, grodor, spindlar, kackerlackor, tusenfotingar, fiskar. Att hålla i en ödla var en upplevelse, första men inte sista gången.

           

Jag fick med mig en art som jag aldrig har haft en tanke på att införskaffa mig. Jag har inte haft en tanke om att man ens har de som husdjur. En tusenfoting som fick namnet Stipen.

    

Så här kommer Stipen att se ut som fullvuxen.

     

 

Det blev en bra dag med nya, trevliga bekantskaper.


/Pakwa/

Av Rebecka - 10 april 2012 17:45

Idag mätte jag Tomatgrodorna första gången. De är stora!


Dante: 6 cm lång & 4 cm bred

Dexter: 7 cm lång & 5 cm bred

Agaton: 9 cm lång & 7 cm bred

 

/Pakwa/



Av Rebecka - 8 april 2012 17:57

Under påsken har jag hälsat på hos mamma som bor i Jönköping. Idag åkte vi till Huskvarna, min barndomsstad, för att besöka mormors och morfars grav. Intill kyrkogården ligger Lillån. Där finns flera platser tillgängliga för mig att inspekektera grodor på när de vaknar till liv om våren. Tråkigt att jag inte har hittat någon liknande plats i Kristianstad.

         

 

Hittade några stenar som jag tog med mig hem. De kan alltid vara bra att ha då jag någon gång vill ändra om i inredningen i något av terrariumen!

 

 

/Pakwa/

Av Rebecka - 4 april 2012 15:19

Min favorit bland godis är lakritsgrodor. Men för något år sedan försvann de från affärerna och jag har inte hittat de sedan dess.

För en tid sedan köpte jag en påse med blandat godis. Där i låg två stycken lakritsgrodor. Gissa om jag blev glad!


/Pakwa/ 

 

Av Rebecka - 4 april 2012 15:09

Eldon utövar kvällsgymnastik?


Enok är fet!

 

/Pakwa/

Ovido - Quiz & Flashcards