Pakwa - en galen groda i rullstol

Alla inlägg under augusti 2011

Av Rebecka - 10 augusti 2011 20:50

Att ge grodorna mat är för det mesta en rolig upplevelse.

Syrsor stod på matsedel från första början. Det åt grodorna med glädje. Jag släppte ner ett par syrsor i veckan hos grodorna så de fick jaga och äta när de ville.

Men då kollektivet utökades så förändrades också maten och mina kunskaper.

 

Då jag införskaffade mig mina första nattaktiva grodor så ville jag ha bättre koll på vem som åt vad. Jag började att mata dom med maggots, en typ av fluglarver, det som de andra bara fått någon gång ibland tidigare. Dessa tog jag i en pincett och matade med, en groda åt gången och det fungerade bra.

 

Pincett-metoden fungerar fortfarande bra.

Korallfingergrodorna (Litoria caerulea),Frode och Rode, är de mest matglada. De griper tag i pincetten så fort den kommer i närheten för att komma åt sin mat. De handmatar jag även ibland.

Frode


Enok, min storögda trädgroda (Leptopelis vermiculatus), är mindre glad i maggots. Han verkar vara mest förtjust i syrsor som dessvärre inte alls är så näringsrikt som maskar och andra varianter av insekter. Som tur är finns det vitaminer som man kan bidra med.

 

Matvägrande grodor har jag också fått uppleva. Mina nykomlingar, Bandit och Pyret, har inte fått i sig mat en enda gång sedan de kom till grodkollektivet. Bandit verkar inte vilja ha mat och Pyret syns inte till om dagarna.

Däremot så vet jag att grodor kan vara utan mat en längre tid utan några problem så än behövs nog ingen större oro.

 

/Pakwa/

 

Av Rebecka - 10 augusti 2011 15:22

  

Igår fick jag en groda till min samling. Den är dock en av få som får stå framme numera.


/Pakwa/

Av Rebecka - 9 augusti 2011 19:46


   - 2005 -

   - 2010 -

   - 2011 -

 

God, godare, godast..


/Pakwa/

Av Rebecka - 8 augusti 2011 18:25

Afrikansk klogroda (Xenopus laevis)

Familj: Pipagroda (Pipidae)

Längd: Ca 12 cm, honorna större än hanarna

Levnadssätt: Vattenlevande

Utbredning: Afrika, söder om Sahara

Livslängd: 20 år

Föda: Larver, fiskyngel m.m

Dagaktiv

 

Dvärgklogroda (Hymenochirus Curtipes)

Familj: Pipagroda (Pipidae)

Längd: Ca 3 cm, honorna större än hanarna

Levnadssätt: Vattenlevande

Utbredning: Västra afrika

Livslängd: 10-15 år

Föda: Larver, fiskyngel m.m

Dagaktiv

 

Orientalisk klockgroda (Bombina orientalis) 

 Con Coq, Samakko & Podde 

 R.I.P Kikker

Familj: Stjärtlösa groddjur (Bombinatoridae)

Längd: Ca 6 cm, honorna större än hanarna

Levnadssätt: Land/vattenlevande

Utbredning: Europa & Asien

Livslängd: 6 år

Föda: Syrsor, larver, flugor m.m

Dagaktiv/nattaktiv

 

 

Storögd trädgroda (Leptopelis vermiculatus)

Familj: Lövgrodor (Hylidae)

Längd: Ca 7-8 cm, honorna större än hanarna

Levnadssätt: Trädlevande

Utbredning: Västafrika

Livslängd: ?

Föda: Syrsor, larver, flugor m.m

Nattaktiv

 

 

Korallfingergroda (Litoria caerulea)

Familj: Lövgrodor (Hylidae)

Längd: Ca 10-15 cm, honorna större än hanarna

Levnadssätt: Trädlevande

Utbredning: Norra & östra Australien, Södra Guinea

Livslängd: 16 år

Föda: Syrsor, larver, flugor, m.m

Nattaktiv

 

Rödbandad groda (Phrynomantis bifasciatus)

 Bandit

Familj: Liten lövgroda (Microhylidae)

Längd: Ca 7 cm, honorna större än hanarna

Levnadssätt: Marklevande

Utbredning: Östra Sydafrika

Livslängd: ?

Föda: Myror, termiter m.m

Nattaktiv

 

Vassgroda (Hyperolius sp)

 Pyret

Familj: Vassgroda (Hyperolius sp) 3 underarter; Hyperoliinae, Kassininae & Leptopelinae

Längd: Ca 4 cm, honorna större än hanarna

Levnadssätt: Marklevande

Utbredning: Afrika, söder om Sahara

Livslängd: ?

Föda: Myror, flugor, maskar m.m

Nattaktiv

 

/Pakwa/

 

Fler bilder dyker upp inom kort..


 

 


Av Rebecka - 8 augusti 2011 17:48

Den 30 Augusti var det dags för Tropikmässan i Malmö. Det var första gången jag besökte den här mässan och det var en intressant upplevelse.

Jag åkte framför allt dit i hopp om att få se flera olika slags grod- och paddarter och visst blev det som jag hade hoppats på. Jag fick se några olika arter som jag sett förut, bland annat Argentinsk Horngroda (Ceratophrys cranwelli)

Men där fanns också nykomlingar som jag endast läst om. Tomatgrodan (Dyscophus antongilli) var en av dom.

 

Dagen slutade med att jag kom hem med två nya individer.

Bandit, en Rödbandad groda (Phrynomantis bifasciatus) och Pyret, en Vassgroda (Hyperolius sp) tillhör numera mitt grodkollektiv.

 

/Pakwa/

 

 

Av Rebecka - 6 augusti 2011 17:12

  Små grodorna, små grodorna är lustiga att se..


Idag fick Enok flytta in i sitt gamla hem igen, från det lilla till det stora terrariet. Där får han sällskap av Frode & Rode. Jag placerade Enok på ett blad, han är liksom Frode och Rode nattaktiv och sover om dagarna. När jag en stund senare tittar till terrariet låg Enok inte kvar på bladet utan hade istället förflyttat sig till sin favorithörna, längst upp i högra hörnet på glasrutan. Han har dock fått konkurrens då Frode har tagit över den platsen sedan han och Rode flyttade in. Detta löste Enok enkelt genom att placera sig ovanpå Frode. Det verkar däremot inte bekymra Frode speciellt mycket då båda två fortsätter att vila upp sig inför nattens äventyr.

/Pakwa/

Av Rebecka - 5 augusti 2011 19:28

Bloggandet är nytt för mig och det kommer nog att ta en tid innan jag är insatt i allting här. Håll till godo, helt enkelt!

 

/Pakwa/

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards