Pakwa - en galen groda i rullstol

Alla inlägg den 28 augusti 2011

Av Rebecka - 28 augusti 2011 16:01

Igår var det Reptilmässa i Kristianstad. Vid klockan 11 var det insläpp på Yllan. Jag var där strax efteråt och möttes av en lång kö. Jag placerade mig plikttroget längst bak och kom fram till entrén förvånadsvärt snabbt.

      

Inne på Yllan var det trångt, en massa människor överallt. En del var där för att titta men många var också där för att hitta fynd. På mässor kan man få tag på allt möjligt till ett mycket bättre pris än vad man får betala i affärer. Men det gäller att vara snabb. Det går fort för en del saker och djur att ta slut.

Många ormar och ödlor fanns där överallt. Små som stora. Det verkar vara de reptiler som lockar folk mest. Jag letade runt efter grodor. De är de mest intressanta djuren, anser jag. Jag hittade ett par bord där de hade grodor. Mestadels Pilgiftsgrodor som förvisso är fina att se på men inga grodor som
jag kan tänka mig att ha hemma, ännu. Tropikhuset var där med en del grodarter. Dock inga arter som jag inte redan har eller som jag inte sett förut. Där fanns två utställare som hade med sig Tomatgrodor till försäljning. De är så fina och jag var nära inpå att ta med mig en av dom hem. Istället så blev det efter mycket funderande en Prakthornspadda
(Ceratophrys cranwelli). Jag har tidigare varit emot att ha en sådan art då jag fått höra ifrån olika håll att de äter möss som fullvuxna. Detta var någonting som inte krävdes, fick jag veta utan de kan också klara sig med annan mat som känns bättre för mig att mata med. Det skulle egentligen inte införskaffas några fler grodor på mässan men ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig..

Nu bor Knutte här i ett litet terrarium. Än så länge verkar han trivas där ligger nergrävd i en hörna.

       


/Pakwa/

Av Rebecka - 28 augusti 2011 15:22

Mässan på Yllan i Kristianstad var den första reptilmässan som jag har varit på. Det var innan jag införskaffat mig mina första terrariegrodor. Där fanns Pilgiftsgrodor som jag bara sett på bild förut. Jag blev förvånad över att de var så små då jag tidigare trott att de skulle vara i större storlek. Pilgiftsgrodor är väldigt vackra och de finns i så många olika färgvarianter och mönster så de var kul att få se. Efter att ha sett pilgiftsgrodor och en hel del andra djur så var jag nöjd med dagen.

   


/Pakwa/

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards