Pakwa - en galen groda i rullstol

Alla inlägg under oktober 2011

Av Rebecka - 17 oktober 2011 16:31

Förut idag så ringde jag han som stod som kontaktperson på informationen jag fick om Molly då jag köpte henne. Jag mailade med honom här om dagen och fick veta att han har tre Mjölkgrodor till försäljning. Då jag nämnde att jag sitter i rullstol och har svårt att ta mig till honom i Ängelholm så frågade han om det inte var jag som var på Reptilmässan i Kristianstad. Och det var det ju. Det visade sig att det var han som jag köpte Knutte, min Horngroda, av. Trevligt nog så ska han även ställa ut till försäljning på tropikmässan i Malmö så jag håller tummarna för att någon av Mjölkgrodorna finns kvar då.


/Pakwa/

Av Rebecka - 17 oktober 2011 12:44

Idag var det mätning på några av grodorna som stod på schemat. Knutte har växt till sig sedan han kom hem till mig för en och en halv månad sedan. Då var han liten med en längd på 3,5 centimeter. Nu är han lika bred som han då var lång. Det är kul att se grodorna bil större och större.


Enok (Storögd trädgroda)

4 cm lång


Frode (Korallfingergroda)

5 cm lång


Molly  (Mjölkgroda)

2,5 cm lång


Knutte (Horngroda)

5 cm lång

3,5 cm bred


/Pakwa/

Av Rebecka - 16 oktober 2011 14:46

R.I.P Roda


Idag gjorde jag den tråkiga upptäckten att hitta Rode död inne i terrariet. Jag har inte sett till honom på en tid men Korallfingergrodorna har tidigare legat nergrävda i jorden i perioder för att senare dyka upp så jag tänkte att det var  så även den här gången. Nergrävd var han, men inte på det viset som jag hade velat. Nu ligger han begravd i rabatten ute på gården och jag hoppas att han får det bra i grodhimlen.

Laila var här en sväng och hjälpte mig att fixa till den dropper som jag har haft liggandes hemma en längre tid utan att ha använts. Hon är bra på att fixa med sådant och det blev riktigt snyggt med ett vattenfall hos trädgrodorna. Nu blir det högre luftfuktighet inne i terrariet och jag hoppas att det ska förhindra fler dödsfall framöver.

/Pakwa/



Av Rebecka - 13 oktober 2011 18:32

Att inreda terrarier är en rolig sysselsättning. Växter, stenar, grenar, fantasin får helt ta över.

Igår hittade jag en efterlängtad Bromelia på Willys hemma. Jag har varit i ett flertal blomsteraffärer vid ett flertal tillfällen utan att ha fått tag i den blomman. En tanke om att jag skulle ha den i Mollys terrarium för att ge henne någonting att klättra på köpte jag därför hem den.

När jag kom hem gjordes dock ett konstaterande. Blomman var för stor för Mollys terrarium och hon hade praktiskt taget inte setts till om hon valt blomman som sovplats.

Det blev en omplacering mellan tre av terrarierna. Bromelian fick flyttas in till Klockgrodornas terrarium.Trädgrodornas palmväxt med långa smala blad blev perfekt för Mollys storlek. De har andra växter och bra klättermöjligheter.

Molly verkar uppskatta den nya inredningen då hon sovit på ett av bladen hela dagen.

   


/Pakwa/

Av Rebecka - 8 oktober 2011 14:45

Bananflugor är verkligen små. Trots ett ventilationsnät som är tätt i jämförelse med de andra terrarierna så hade jag över en natt bananflugor både i och utanför terrariet.

Idag blev det därför en häxblandning innehållande ättika, socker och vatten. Får se om det lockar till sig bananflugorna så att jag blir av med dom. Till Molly får jag helt enkelt hitta på någon annan mat som passar för hennes storlek.

 

/Pakwa/

Av Rebecka - 7 oktober 2011 23:31

Ett par timmar har  gått sedan Molly hoppade iväg.

Allt började med att jag placerade en burk med bananflugor inne i terrariet. Men jag gjorde naturligtvis fel. Istället för att ta bort locket och nylonstrumpan från burken så skulle jag ha låtit nylonstrumpan sitta kvar och bara tagit bort locket. Det hindrar bananflugorna från att ta sig ut så många på samma gång. Ett par timmar senare upptäckte jag mitt misstag genom att bananflugorna klättrade omkring både innanför och utanpå terrariet. Ventilationsnätet i taket på terrariet är smått men uppenbarligen inte tillräckligt smått för att förhindra att bananflugorna ska ta sig igenom. Jag skulle rätta till detta genom att sätta på strumpan på burken igen så att inte fler bananflugor tog sig ut.

Jag öppnade terrariet och snabbt gick det. Ett hopp och Molly landade på min fot. Snabbt var hon på golvet. Jag skyndade mig efter håven men då hann hon försvinna. Sedan dess har jag inte sett till henne.  Hon kan vara var som helst i lägenheten. En lägenhet på 76 kvadratmeter är en ganska stor värld för en 3 centimeters groda. Det är som att leta efter en nål i en höstack.


En timme senare..


När man har slutat att leta för stunden. När man försöker att tänka på någonting annat. När man minst anar det så springer Malte mot vardagsrummet i en jagande possision. Det gäller att vara snabb. Molly befann sig bakom en möbel och det var henne som Malte hade ögonen på. Jag fick i henne i håven relativt lätt och flyttade henne till terrariet.

Nu kan både jag och Molly sova gott i natt. Eller nej, just det. Molly sover ju om dagarna..

 

/Pakwa/

Av Rebecka - 2 oktober 2011 12:53

Igår bar det iväg till Rödövre Tropikmässa i Danmark. Det blev en tidig morgon för att komma fram i tid. Och i tid kom vi.

Trots mina endast tre tidigare reptilmässo-besök känns det som att jag är en van besökare där jag tillsammans med Laila och resten av sällskapet snabbt kollade igenom försäljarna efter grodor och där fanns ett par stycken. Åter igen så är det Pilgiftsgrodor som verkar locka mest då det var de som det fanns flest av. De är vackra att se på. Små och färggranna i olika teckningar. Men nej, några Pilgiftsgrodor blev det inte den här gången heller. Det är eventuellt ett framtida projekt då jag har mer grodvana.

I bilen på väg till Danmark nämnde jag Mjölkgrodor och min önskan om att få se sådana. Jag har tidigare hört att det ska finnas en person i Tyskland som föder upp denna art men att det troligtvis inte finns någon i Sverige som sysselsätter sig med det. Min tanke var att det kanske kommer en del tyskar till reptilmässorna i Danmark. Kanske att den här killen kommer till mässan, skojade jag.

Inne på mässan dröjde det faktiskt inte alls länge innan vi hittade denna vackra art. Två, små ungar. Jag blev förstås glad eftersom att jag inte hade räknat med att det skulle finnas Mjölkgrodor där. Det här var första gången som jag såg Mjölkgrodor förutom på bild och det var en upplevelse. Det var ingenting att tänka på utan jag skulle ha med mig dom hem. Laila prutade och jag kunde få 50 kronor i rabatt ifall jag tog båda två. Dock hjälpte det inte, jag hade inte råd. En av dom blev det och hon bor för tillfället i ett eget terrarie som jag har fått låna av Laila. När hon har växt till sig och blivit i storlek som de andra trädgrodorna ska hon få flytta in hos dom. Kanske, kanske får jag tag i en till unge innan dess och då får de två bo ensamma tillsammans. Försäljaren var dock ingen tysk och inte uppfödaren heller. Det finns alltså uppfödare av Mjölkgrodor även i Sverige, de är bara sällsynta och svåra att få tag i.

Molly    


/Pakwa/

Ovido - Quiz & Flashcards