Pakwa - en galen groda i rullstol

Alla inlägg under oktober 2012

Av Rebecka - 15 oktober 2012 15:43

I lördags bar det iväg ner till Lund tillsammans med Johan och Niklas på en SkHF-träff. Dagen innehöll fyra föreläsningar av två föreläsare, Mikael Lundberg och Axel Berglund. Det var intressanta ämnen och intressant att lyssna till.

Kvällen avslutades med att vi tillsammans gick till en restuarang och fick i oss kinamat. Mitt val blev friterad bläckfisk för det är så gott.

   

Från SKhF´s inbjudan:

"Mikael Lundberg är en auktoritet av internationella mått på Latinamerikas herpetofauna och har bott många år i både Peru och Colombia. Under sin tid i Sydamerika upptäckte han flera nya arter och hittade andra som är mycket sällsynta. Hans föredrag ger oss en unik inblick i relativt okända delar av herpetologin.


Peru är ett land med många olika biotoper och mångfalden av arter är otrolig. Detta syns inte minst hos landets många näsgropsormarter som till sitt levnadssätt utgör allt från utpräglat marklevande arter till trädlevande. De påträffas från havsnivån upp till flera tusen meters höjd och i allt från öken till regnskog. Mikael ger oss en inblick i denna fantastiska variation av färger, former och mönster.

Manu är ett mycket vidsträckt naturreservat och en av de mest orörda delarna av Amazonas, vissa delar har aldrig besökts av andra människor än lokala indianstammar. Mikael berättar om en expedition han gjorde där.

Axel Berglund är utbildad biolog och har gjort sitt examensarbete på paddor. Han är också djurvårdare med gedigen erfarenhet både från sitt arbete på Skansen-akvariet och från egen terrariehållning.
Ögonfransgeckos, släktet Rhacodactylus, har med sitt säregna utseende och intressanta levnadssätt på senare år blivit mycket populära som terrariedjur. Axel ger oss en inblick i hur släktet ska skötas i terrarium och hur de lever i naturen.
 
Vi har alla sett den mångfald av färger och mönster de populäraste terrariedjursarterna numera uppvisar. Men vad är det egentligen som gör att de ser ut som de gör och hur ärvs det? Axel ger oss bakgrunden till dagens färgvariantavel med leopardgecko som exempel."



/Pakwa/























Av Rebecka - 11 oktober 2012 16:11

Fick idag äntligen till en bättre lösning på belysning till Humlepaddorna. De storögda trädgrodorna saknar jag dock en bra lösning till än så länge.

Även icke-rökande kan ha nytta av ett askfat. Man kan bada i det till expempel.

 


/Pakwa/

Av Rebecka - 11 oktober 2012 16:08

Den här veckan är det konstvecka i Kristianstad. Överallt sitter olika tavlor som konstnärer har målat. Jag fastnade för två tavlor som jag såg i ett skyltfönster. Naturligtvis var det grodor inblandat. Dock tillhörde dom inte min ekonomiklass så jag fick lämna dom där dom stod i skyltfönstret.

  

/Pakwa/

Av Rebecka - 9 oktober 2012 16:38

Jag är ingen utbildad fotograf, heller ingen bra amatörfotograf. Men jag tycker om att fotografera mina djur. Om en del bilder inte blir så bra är det ändå kul att ha en del tillfällen sparade.

 


/Pakwa/

Av Rebecka - 9 oktober 2012 16:11

Det blev en del fixande men resultatet blev bra. Då terrariet är högt så ska jag se om jag hittar någonting som kan fylla ut utrymmet på höjden en aning. Det ser lite tråkigt ut med väggen bakom.

Det var inga större problem med att förflytta Torgny. Med hjälp av en godislåda så gick det bra. Han tog sig direkt till vattendelen och la sig där en kort stund. Sedan tog han sig upp på en av stenarna. Kort därefter gav han mig en present. Vattnet fick inte vara rent länge.

    


Jag gjorde samma typ av krypin med hjälp av en avklippt plastkruka. Det uppskattade han att ligga både inuti och ovanpå. Nu ligger han ovanpå. Får se för hur länge.


/Pakwa/

Av Rebecka - 8 oktober 2012 16:55

I morse låg Dante och flöt i vattnet. När jag kom hem hade han grävt till ett krypin under en stor sten i vattnet där han nu ligger.

   


/Pakwa/

Av Rebecka - 8 oktober 2012 16:51

Lite mer grenar och barkbitar gjorde det fint hos Femlingarna. Ser ni någon av dom?

   


/Pakwa/

Av Rebecka - 8 oktober 2012 16:39

Idag kom en av mina assistenter med ett terrarium till mig. Hon har berättat för mig tidigare att det stått ett terrarium i ett utrymme på hennes föräldras tomt efter tidigare ägare av huset. Där kan det ju inte stå utan att användas. Det är smutsigt och måste rengöras en hel del. Sedan ska det inredas och bli Torgnys boende. Han behöver egentligen inte ett så stort utrymme men då han nu bor i ett akvarium och det är enklare för mig att komma åt i ett terrarium när jag ska mata honom så får han flytta. Det kan alltid justeras framöver.

Jag ogillar att jag inte klarar av att lyfta in terrariet i badrummet själv så att jag kan spola det rent. Jag hade haft god tid till att fixa med det under eftermiddagen. Så fort det är rengjort och står på sin plats så ska det inredas och därefter ska Torgny få flytta. Jag får hoppas på att det blir bra.

 


/Pakwa/

Ovido - Quiz & Flashcards