Pakwa - en galen groda i rullstol

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2012

SkHF-dag

Av Rebecka - 15 oktober 2012 15:43

I lördags bar det iväg ner till Lund tillsammans med Johan och Niklas på en SkHF-träff. Dagen innehöll fyra föreläsningar av två föreläsare, Mikael Lundberg och Axel Berglund. Det var intressanta ämnen och intressant att lyssna till.

Kvällen avslutades med att vi tillsammans gick till en restuarang och fick i oss kinamat. Mitt val blev friterad bläckfisk för det är så gott.

   

Från SKhF´s inbjudan:

"Mikael Lundberg är en auktoritet av internationella mått på Latinamerikas herpetofauna och har bott många år i både Peru och Colombia. Under sin tid i Sydamerika upptäckte han flera nya arter och hittade andra som är mycket sällsynta. Hans föredrag ger oss en unik inblick i relativt okända delar av herpetologin.


Peru är ett land med många olika biotoper och mångfalden av arter är otrolig. Detta syns inte minst hos landets många näsgropsormarter som till sitt levnadssätt utgör allt från utpräglat marklevande arter till trädlevande. De påträffas från havsnivån upp till flera tusen meters höjd och i allt från öken till regnskog. Mikael ger oss en inblick i denna fantastiska variation av färger, former och mönster.

Manu är ett mycket vidsträckt naturreservat och en av de mest orörda delarna av Amazonas, vissa delar har aldrig besökts av andra människor än lokala indianstammar. Mikael berättar om en expedition han gjorde där.

Axel Berglund är utbildad biolog och har gjort sitt examensarbete på paddor. Han är också djurvårdare med gedigen erfarenhet både från sitt arbete på Skansen-akvariet och från egen terrariehållning.
Ögonfransgeckos, släktet Rhacodactylus, har med sitt säregna utseende och intressanta levnadssätt på senare år blivit mycket populära som terrariedjur. Axel ger oss en inblick i hur släktet ska skötas i terrarium och hur de lever i naturen.
 
Vi har alla sett den mångfald av färger och mönster de populäraste terrariedjursarterna numera uppvisar. Men vad är det egentligen som gör att de ser ut som de gör och hur ärvs det? Axel ger oss bakgrunden till dagens färgvariantavel med leopardgecko som exempel."



/Pakwa/























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecka - 18 december 2014 12:56

Som ni ser så har det inte blivit något mer inlägg som jag hade hoppats på. Jag har tappat bort mig i mitt intresse kring grodor. Kanske att jag en dag införskaffar mig några igen, kanske inte. Den här bloggen har fått ha sin tid. Jag låter den finna...

Av Rebecka - 12 december 2013 15:17


Nu är jag tillbaka och ska så försöka förbli. Mycket har hänt de senaste åtta månaderna och jag vet inte hur jag ska sammanfatta allting. Det har skett förändringar för mig och hos djuren. Jag har lämnat skåne och flyttat tillbaka till Jönköping. Eft...

Av Rebecka - 24 mars 2013 15:20


När jag fick hem Agda-Kaj så passade vi på att mäta henne innan hon släpptes i terrariet. Hon var 13 cm lång och 8 cm bred. Troligtvis har hon inte växt någonting sedan dess utan hon är fullvuxen. För att få hennes storlek på bild jämförde jag henne ...

Av Rebecka - 22 mars 2013 20:44

I lördags var det styrelsemöte för Skånes herpetologiska förening. Vi träffades hos Petter och efter mötet var jag tvungen att ta en titt i hans djurrum, igen. Han har ett helt rum fullt av terrarier med ormar. Många ungar men också en och annan vuxe...

Av Rebecka - 22 mars 2013 19:55

Hon gör framsteg. Byter plats i terrariet, har visat sig i vattnet tillsammans med Agaton och Dante och har funnit deras favoritplats på land i terrariet.   /Pakwa/ ...

Ovido - Quiz & Flashcards