Pakwa - en galen groda i rullstol

Alla inlägg den 8 januari 2012

Av Rebecka - 8 januari 2012 19:06

Ibland mäter jag grodorna. Den här gången blev det en annan metod än med måttband och endast för att visa storleksskillnaden på den minsta och största i grodkollektivet.

 Knutte  Nelson



Av Rebecka - 8 januari 2012 18:51

Ibland kommer turen även till mig!

 

 

/Pakwa/

Av Rebecka - 8 januari 2012 15:23

Jag har tidigare haft som åsikt kring Pilgiftsgrodor att det inte ska införskaffas några inom den närmaste framtiden. Detta främst på grund av två orsaker; de är komplicerade att hålla och de har ett högt pris. Men nej, där har jag tydligen haft fel.

I gruppen Malmö Tropikmässa på Facebook så har jag kommit i kontakt med en person vid namn Magnus. Det visade sig att det var han som jag pratade en del med kring grodor på senaste mässan i Malmö. Han föder upp "Nancy" och har också en hel del andra grodorarter. Av honom fick jag veta svaret på mina antaganden. Pilgiftsgrodor är relativt lätta att hålla i terrarium, där finns en hel del arter som inte alls är speciellt krävande. Att Pilgiftsgrodor är en dyrare groda stämmer delvis. Dock inte med alla arter. Det finns också arter som passar för min ekonomi. Pilgiftsgrodor är till min förvåning mer tåliga än Trädgrodor. Då jag just nu har ett grodkollektiv innehållande 5 trädgrodor skulle jag nog därför inte ha några större problem med att få Pilgiftsgrodor att trivas hos mig.

Bananflugor, som är deras foder, har jag haft problem med förut. De hör till min fasa även om jag vet att det var jag som hanterade de fel och nu vet hur jag ska göra i fortsättningen. Men det går att ge det fler försök? Skam den som ger sig, heter det visst.

Magnus har bra koll på många grodarter. Jag ställer en mängd frågor och får en mängd svar tillbaka. Det är härligt att se bilder på hans grodkollektiv innehållande både trädgrodor och Pilgiftsgrodor. Det gör mig otroligt sugen på att utöka mitt grodkollektiv ytterligare.

Pilgiftsgroda nästa?

                     

 

/Pakwa/

Ovido - Quiz & Flashcards