Pakwa - en galen groda i rullstol

Alla inlägg under november 2011

Av Rebecka - 12 november 2011 14:43


/Pakwa

 
Av Rebecka - 11 november 2011 16:14

Molly

 


Eldon

 


Enok

 


Melker

 


/Pakwa/  





Av Rebecka - 9 november 2011 17:18

  Mamma kan photoshop. Det kan inte jag.

       


/Pakwa/

Av Rebecka - 9 november 2011 14:55

Igår gjordes ett nytt försök med Korallfingergrodorna. Metod plastpåse fungerade och de är nu i sitt terrarium. Nu är det lättare att se dom och också lättare att se vem som är vem.

De är inte heller namnlösa längre. Efter en hel del funderande så har jag nu bestämt mig för tre namn. Aston, Eldon och Nelson. Jag har som jag brukar med mina grodor tagit de som hanar och döpt dom efter det. Om det visar sig framöver att någon av de är en hona så har jag förberett mig med feminina namn.


De är minsann inte lätta att fotografera och ännu svårare är det genom en låda i plast.

      

/Pakwa/

Av Rebecka - 7 november 2011 16:17

Korallfingergrodorna var betydligt mindre än vad jag hade räknat med. Ju mindre groda desto svårare är det att mata, tycker jag. Igår fick jag lite panik då jag började fundera kring deras mat. Vad skulle de äta? Maten kan ju inte vara för stor och några mindre syrsor som passar för deras storlek finns inte i djuraffärerna. Jag hade Ante och Rebecka i bakhuvudet och idag fick jag efter ett samtal tag i deras nummer. Det blev en tur utåt Tollarp. Nu har jag bananflugor och mindre mjölmask hemma. Jag hoppas att det fungerar med matningen.

Nästa projekt blir att försöka få över de till terrariet där Bandit, min Rödbandade groda, bor. Han ska få bo i plastbacken istället då han är landlevande. Det är lättare att hantera de klättrande i ett terrarium. Det är dock lättare sagt än gjort. De klättrar och hoppar och de är ju så små. Jag misslyckades med förflyttningen idag men jag hoppas att jag lyckas imorgon.


/Pakwa/

Av Rebecka - 6 november 2011 19:02

Den obligatoriska mätningen på grodorna som sker med jämna mellanrum gäller såklart även för nykomlingarna.


Mjölkgroda Melker: 2,8 cm

Korallfingergroda Namnlös 1: 1,7 cm

Korallfingergroda Namnlös 2: 1,8 cm

Korallfingergroda Namnlös 3: 2 cm


/Pakwa/

Av Rebecka - 6 november 2011 16:01

Idag fick Enok städat och ommöblerat hos sig. Det blev fint och det verkar som att han också tycker det. Nu hoppas jag på att allt dödligt virus ska vara borta. Tack för hjälpen, Laila!


Här om dagen fotograferade mamma och Enok agerade som fotomodell.

     


/Pakwa/






Av Rebecka - 5 november 2011 16:51

Idag visste jag vad jag var ute efter. Det blir så mycket enklare då. Tre Korallfingergrodor och en Mjölkgroda fick som planerat följa med mig hem.Tack Jens och Stefan! Mjölkgrodan har fått sig ett namn men Korallfingergrodorna är fortfarande namnlösa. Det ska funderas på.

Ett litet terrarium, en terrariebakgrund och en pincett blev det också. Djur och tillbehör är så billigt på mässor och jag kom undan med ett bra pris på allting.

En ny bekant som jag fått kontakt med på Zoonen träffade jag på. Jag visste att hon skulle dit så jag blev inte helt förvånad. Det är roligt att träffa på sådana som man har haft kontakt med på internet. Det känns som att reptil & herptil-världen är rätt liten även om det är många som har intresse för djuren. Dock möter man många trevliga personer att prata med och jag fick idag en del nya kunskaper med mig hem.

Pilgiftsgrodor är alltid fina. Jag hittade dock en art som jag blev speciellt intresserad av. Den ska inte alls vara svår att ha hand om och den har tydligen lätt för att föröka sig. Det var en röd och liten art, väldigt söt. Men nej, inga Pilgiftsgrodor på ett bra tag.

Det blev en helt lyckad dag. När blir nästa mässa?

 


/Pakwa/



Ovido - Quiz & Flashcards