Pakwa - en galen groda i rullstol

Direktlänk till inlägg 1 september 2011

Vad äter grodor?

Av Rebecka - 1 september 2011 15:02

De flesta grodor äter det mesta de får tag i förutsatt att det är i lagom storlek som går att svälja. De flesta är köttätare. Större grodor och paddor äter små däggdjur, fåglar, fisk och kräldjur. Andra lever av insekter, sniglar och andra grodors yngel. En del större grodor kan även få i sig mindre grodor ibland.

Groddjurens tänder består av två delar; överst en krona och nertill en smal rot som sitter fast i käken. Alla tänder ser likadana ut och det är endast groddjur som har sådana tänder. Tänderna används till att hålla fast byten men inte till att bita eller tugga med.

Många av grodor och paddor har en lång tunga som de fångar sitt byte med. Ytterst på tungan sitter särskilda körtlar som innehåller ett klibbigt ämne.

Tungan sitter långt fram i munnen, inte längst bak som hos människan. De skjuter ut tungan snabbt och tack vare det klibbiga ämnet så fastnar bytet på tungan. Grodor som fångar mat under vatten använder inte tungan utan slukar sitt byte direkt. När grodor och paddor sväljer dras deras ögon in i huvudet då ögonen hjälper till att trycka ner bytet i strupen.

 

/Pakwa/

 
 
Ingen bild

Mig da!

16 oktober 2012 11:13

Jag använde detta till en skoluppgift så de hjälpte verkligen! ;)

Rebecka

16 oktober 2012 17:29

Vad roligt! :)

 
En katt

En katt

6 februari 2013 11:24

Vilket djur äter en groda

http://Inegn

Rebecka

6 februari 2013 11:31

Ingen aning. Inte många antar jag då de smakar illa. Fåglar kanske?

 
Ingen bild

anonym

29 april 2013 12:23

använde oxå denna till en skoluppgift, skit bra!! :D

 
adam

adam

9 maj 2013 23:03

Har 2 grodor så tack för hjälpen

http://adamjulia.bloggplatsen.se

 
Ida och Amanda

Ida och Amanda

15 juli 2013 20:43

Säg vad jag kan ge grodan ? Kan jag ge flugor?

http://skit i't

Rebecka

15 juli 2013 20:47

Vilken art handlar det om?

 
Ingen bild

Minna

19 juli 2013 20:06

Hej! Jag undrar bara vad man ska göra om grodan inte äter upp maten jag ger den. Jag ger den alla möjliga småkryp som maskar och flugor..

Rebecka

18 augusti 2013 20:18

Förlåt för mitt sena svar.
Grodor kan äta mindre en del perioder. Mina gör så. Men dröjer det alltför länge så är det väl någonting som inte står rätt till. Det kan vara maten, inredningen eller att grodan helt enkelt inte mår bra på något vis. Jag har inte gjort annat än erbjudit olika mat, mer kan man egentligen inte göra. Har din groda börjat äta? Såg att det var ett tag sedan som du skrev här till mig.

 
Ingen bild

Dahlle

14 augusti 2013 21:49

Hej! Har hittat en över given groda. tar hand om den nu. (Var skadad frisk nu ) men vad kan jag ge den innan jag släpper ut den.
på google står det att det är en vanlig groda. Vilket klimat ska det var inne. Ska jag ha en burk med vatten som den kan simma i och en burk med gräs jord och insekter. (Har nyss hittat den snälla skriv till baka

Rebecka

18 augusti 2013 20:15

Hej!
Det bästa är egentligen att bara låta den vara i sin natur. Det finns inte så mycket vi människor kan göra med en vild groda som inte mår så bra. Men hur vet du att den var övergiven och inte mådde så bra?
Jag antar att du inte längre har den kvar och hoppas det gick bra med den.

 
eddie

eddie

2 september 2013 12:48

vad äter gräshoppor

http://vad äter gräsoppor.

Rebecka

2 september 2013 13:21

Det vet jag faktiskt inte. Jag har gräshoppor som foder ibland till grodorna men då släpper jag in dom i terrarierna direkt

 
tomtenisse

tomtenisse

7 april 2014 16:05

lol yolo prutt bajs kiss usa

http://123247385

 
Lili

Lili

23 juni 2017 21:29

Hej! Jag bara har en liten fråga. Vet du möjligtvis vad man kan mata små nyutvecklade paddor med? Jag har 4st helt nyutvecklade paddor, och jag vet inte riktigt vad jag ska ge dom med tanke på att dom inte riktigt kan äta flugor och sånt än.Tacksam för svar :)

http://Bebis paddor

Rebecka

23 juni 2017 21:38

Hej!
Du skulle kunna ge de bananflugor och hoppstjärtar tills de har växt till sig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecka - 18 december 2014 12:56

Som ni ser så har det inte blivit något mer inlägg som jag hade hoppats på. Jag har tappat bort mig i mitt intresse kring grodor. Kanske att jag en dag införskaffar mig några igen, kanske inte. Den här bloggen har fått ha sin tid. Jag låter den finna...

Av Rebecka - 12 december 2013 15:17


Nu är jag tillbaka och ska så försöka förbli. Mycket har hänt de senaste åtta månaderna och jag vet inte hur jag ska sammanfatta allting. Det har skett förändringar för mig och hos djuren. Jag har lämnat skåne och flyttat tillbaka till Jönköping. Eft...

Av Rebecka - 24 mars 2013 15:20


När jag fick hem Agda-Kaj så passade vi på att mäta henne innan hon släpptes i terrariet. Hon var 13 cm lång och 8 cm bred. Troligtvis har hon inte växt någonting sedan dess utan hon är fullvuxen. För att få hennes storlek på bild jämförde jag henne ...

Av Rebecka - 22 mars 2013 20:44

I lördags var det styrelsemöte för Skånes herpetologiska förening. Vi träffades hos Petter och efter mötet var jag tvungen att ta en titt i hans djurrum, igen. Han har ett helt rum fullt av terrarier med ormar. Många ungar men också en och annan vuxe...

Av Rebecka - 22 mars 2013 19:55

Hon gör framsteg. Byter plats i terrariet, har visat sig i vattnet tillsammans med Agaton och Dante och har funnit deras favoritplats på land i terrariet.   /Pakwa/ ...

Ovido - Quiz & Flashcards