Pakwa - en galen groda i rullstol

Direktlänk till inlägg 1 september 2011

Hoppar alla kräldjur?

Av Rebecka - 1 september 2011 14:55

Groddjuren förflyttar sig på flera olika sätt. Maskgroddjuren, som inte har några ben, gräver sig fram i mjuk jord. De använder huvudet som spade och vickar kroppen framåt med hjälp av de starka muskler som de har, ungefär så som fiskar gör när de simmar.

De flesta grodor och paddor har långa bakben. Bakbenen är starka och används till att hoppa med. Med lårmusklerna rätar grodorna ut bakbenen och trycker sig ifrån marken – och så hoppar de iväg. När de går använder de sig också av frambenen. Paddor hoppar inte utan de tar sig gående fram. När grodor och paddor simmar gör de alla nästan på samma sätt. De skjuter ifrån med bakbenen och använder frambenen till att styra med. Mellan tårna på bakfötterna sitter simhud vilket gör det lättare att skjuta undan vattnet. Det är av grodorna som vi människor har lärt oss använda simfötter när vi dyker.

En del grodor kan segelflyga korta sträckor. Dessa grodorna lever uppe i träd. De spänner ut den tunna huden som de har mellan sina långa fingrar och tår så att huden fungerar som små fallskärmar. På så vis håller de sig kvar i luften.

Groddjurens yngel simmar genom att slå iväg med svansen.

 

/Pakwa/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecka - 18 december 2014 12:56

Som ni ser så har det inte blivit något mer inlägg som jag hade hoppats på. Jag har tappat bort mig i mitt intresse kring grodor. Kanske att jag en dag införskaffar mig några igen, kanske inte. Den här bloggen har fått ha sin tid. Jag låter den finna...

Av Rebecka - 12 december 2013 15:17


Nu är jag tillbaka och ska så försöka förbli. Mycket har hänt de senaste åtta månaderna och jag vet inte hur jag ska sammanfatta allting. Det har skett förändringar för mig och hos djuren. Jag har lämnat skåne och flyttat tillbaka till Jönköping. Eft...

Av Rebecka - 24 mars 2013 15:20


När jag fick hem Agda-Kaj så passade vi på att mäta henne innan hon släpptes i terrariet. Hon var 13 cm lång och 8 cm bred. Troligtvis har hon inte växt någonting sedan dess utan hon är fullvuxen. För att få hennes storlek på bild jämförde jag henne ...

Av Rebecka - 22 mars 2013 20:44

I lördags var det styrelsemöte för Skånes herpetologiska förening. Vi träffades hos Petter och efter mötet var jag tvungen att ta en titt i hans djurrum, igen. Han har ett helt rum fullt av terrarier med ormar. Många ungar men också en och annan vuxe...

Av Rebecka - 22 mars 2013 19:55

Hon gör framsteg. Byter plats i terrariet, har visat sig i vattnet tillsammans med Agaton och Dante och har funnit deras favoritplats på land i terrariet.   /Pakwa/ ...

Ovido - Quiz & Flashcards